عمومی

چگونه گیاهان کیفیت هوای داخل خانه را بهبود می بخشند؟

گیاهان کیفیت هوا را به روش های زیر بهبود می بخشند:
دی اکسید کربن هوا را جذب می کنند و از طریق فتوسنتز اکسیژن آزاد می کنند.
با رهاسازی بخار آب از منافذ میکروسکوپی برگ هایشان رطوبت خانه را افزایش می دهند.
و هوای داخل خانه را از طریق سطوح بیرونی برگ ها و ریشه هایشان جذب می کنند.

آیا می دانید که در کشورهای پیشرفته مردم بیش از 80 درصد از زندگی خود را در خانه سپری می کنند و هر ساله بیش از 4 میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل آلودگی هوای داخل خانه جان خود را از دست می دهند. هوای داخل خانه اغلب مخلوطی از ذرات وارد شده از فضای باز (مانند دی اکسید کربن و گرد و غبار) و آلاینده های داخل خانه (مانند سموم ناشی از رنگ ها و مواد شوینده ها است ).
دکور خانه می تواند تفاوت واقعی در فضای خانه ایجاد کند. گلخانه ها علاوه بر فواید روانی برای افراد و کاهش سطح استرس، می توانند با حذف آلاینده ها و بهبود کیفیت هوای خانه، مشکلات تنفسی را نیز حل کنند.

تصاویر روف گاردن پشت بام را در اینجا  روف گاردن و یا https://www.archdaily.com/tag/roof-garden  ببینید.

بام های سبز باعث ایجاد سایه، حذف گرما از هوا و کاهش شدید دمای سطح سقف و هوای داخل می شود.
• 
دمای بام سبز می تواند 30 تا 40 درجه فارنهایت کمتر از سقف های معمولی باشد و در واقع می تواند دمای محیط ساختمان شما را تا 5 درجه فارنهایت کاهش دهد.
• 
ما می توانیم با ساخت باغ های روی پشت بام با آلودگی هوا مبارزه کنیم. بام های سبز آلاینده ها و دی اکسید کربن هوا را فیلتر می کنند که به کاهش بروز بیماری هایی مانند آسم کمک می کند. این است.

شهرهای بزرگ با کارخانه‌های صنعتی هوا و صدا را آلوده می‌کنند و در نتیجه کیفیت هوا را به شدت کاهش می‌دهند و مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی را به دنبال دارند. برای ساختمان های مسکونی، روف گاردن راهی عالی برای طراوت ساختمان ها و تصفیه هوای آلوده است. این مشکل به ویژه برای ساختمان های مسکونی بدون حیاط، آپارتمان ها، برج ها و حتی ویلاهای با فضای محدود بسیار مهم است.

داشتن یک تراس پشت بام که فضای سبزتری برای تعطیلات ایجاد می کند این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این میان طراحی و ساخت روف گاردن های لوکس در سال های اخیر یکی از سوالات بسیاری از کاربران بوده است و در واقع بسیاری از افراد با چالش ایجاد یک تراس پشت بام مجلل و زیبا برای ساختمان خود مواجه هستند.
بام سبز یا روف گاردن لایه ای از پوشش گیاهی است که بر روی ساختمان ها تشکیل می شود. نصب روف گاردن که امروزه در شهرها رایج است، به عنوان وسیله ای برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه شناخته می شود. بنابراین، بام سبز به کاهش ذرات و ترکیبات آلوده کننده هوا نه تنها از طریق خود گیاهان، بلکه از طریق خاک نیز کمک می کند.

علاوه بر کاهش آلودگی هوا، روف گاردن می تواند راهی برای دادن مکانی برای استراحت و پرورش گیاهان به اعضای ساختمان باشد. به این ترتیب می توانید فضای سبز را نیز وارد ساختمان کنید و مصرف انرژی را کاهش دهید. همانطور که گفتیم تنها راه بهبود هوای خانه ساخت روف گاردن است که در ایران نیز شرکت های بسیاری در زمینه طراحی و ساخت روف گاردن فعالیت میکنند که یکی از این شرکت ها شرکت طراحی و معماری abgoondesign.com  جزو اولین ها در این زمینه است.