ترفند و آموزش

روش محاسبه سن شرعی به چه صورت است؟

برای محاسبه سن شرعی ابتدا باید جنسیت فرد را درنظر گرفت. به طوری که دختران حدود نه سالگی و البته پسران حوالی ۱۵ سالگی به سن انجام تکالیف دینی می‌رسند. در کشور‌های اسلامی نظیر ایران هر فردی دوست دارد اولین تجربه‌ها در زمینه‌های مختلف، از جمله تجربه‌های دینی نظیر روزه و… را برای خود ثبت کنند. اگر برای شما روش محاسبه سن شرعی جای سوال است ما، کارشناسان سایت آسمونی این مورد را به طور کامل خدمت شما شرح خواهیم داد.

نحوه محاسبه سن بلوغ شرعی

بد نیست ابتدا توضیح بدهیم که رسیدن به سن تکلیف یعنی چه؟ سن تکلیف به مقطع زمانی از زندگی فرد گفته می‌شود که فرد از آنجا به بعد موظف به انجام تکالیف دینی می‌شوند. تفاوت‌های جنسیتی سبب شده‌اند که سن تکلیف برای دختران و پسران متفاوت باشد. طبق مطالعات علمی سن بلوغ جسمی و عقلی دختران قدری زودتر از پسران فرا می‌رسد. شروع سن تکلیف به معنای استارت ورود افراد به دنیای بزرگسالی است. دنیایی که می‌توانند با خدای خود ارتباط بهتری بگیرند. در کشور ما این جشن با شادمانی و برنامه خاصی برگزار می‌شود. اما بد نیست درباره سن تکلیف هریک از دو جنس به صورت جداگانه بحث کنیم. پس با ما همراه باشید.

سن تکلیف دختران

بسیاری از منابع سن تکلیف دختران را نه سالگی عنوان کرده اند. حتما دیده‌اید که برای دختران از کلاس سوم ابتدایی جشن تکلیف گرفته می‌شود. اما اگر قرار باشد که توضیحات دقیق‌تری در این باره بدهیم باید خدمت شما بگوییم این سن یعنی سن تکلیف از نه سال، ۹ تا ۱۱ روز کاسته شود. یعنی ۸ سال و ۸ ماه و ۲۸ روز که از تولد فرد بگذرد، انجام تکالیف دینی بر او واجب می‌شود. حال اگر در این محاسبه دو مورد از سالهای کبیسه هجری شمسی را دخالت بدهیم، نتیجه‌اش می‌شود ۸ سال و نه ماه.

نحوه محاسبه سن تکلیف پسران

درمقابل پسران بعد از پایان ۱۵ سالگی به سن تکلیف می‌رسند و باید تکالیف دینی خود را انجام دهند. حتما می‌دانید که سال قمری از سال شمسی ۱۱ سال کمتر است. حال باید از این ۱۵ سال به اندازه ۱۵ تا ۱۱ روز کم کنیم که می‌شود معادل ۱۶۵ روز. پس سن دقیق تکلیف پسران ۱۴ سال و ۶ ماه و ۲۴ روز می‌باشد. این محاسبه بعد از اضافه شدن ۴ روز سال‌های کبیسه بدست آمده است. حتما دقت کرده‌اید که نحوه محاسبه سن بلوغ دختران و پسران با یکدیگر شباهت‌هایی را داراست.