سبک زندگی

تفاوت کپی با پرینت در دستگاه فتوکپی و پرینتر

شاید دو دستگاه کپی و پرینتر در نگاه اول شبیه به هم به نظر برسند. اما باید پذیرفت که بین این دو دستگاه شباهت صد در صدی وجود ندارد. بلکه می‌توان شاهد تفاوت‌هایی در آن‌ها بود. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم درباره تفاوت کپی با پرینتر در دستگاه فتوکپی و پرینتر برای شما صحبت کنیم. علی رغم دنیای امروز رفته رفته به سمت دیجیتالی شدن صد در صدی پیش می‌رود، اما هنوز هم اسناد به صورت چاپی ذخیره و بایگانی می‌شوند. اگر به دنبال این سوال که “فرق کپی با پرینت چیست؟” هستید با ما همراه باشید.

معرفی پرینتر

از پرینتر به عنوان دستگاهی یاد می‌شود که اسناد شما را از موبایل و یا رایانه دریافت کرده و آن‌ها را روی کاغذ چاپ می‌کند. آن هم در بالاترین کیفیت ممکن. این دستگاه اطلاعات دریافتی را از طریق فناوری وای – فای و یا بلوتوث و البته USB ممکن است دریافت کند. اینکه یک پرینتر دارای چه داریور‌هایی می‌باشد وابسته به برند تولید کننده پرینتر است. یعنی برای استفاده از هر پرینتر باید نرم‌افزار‌ها و درایور‌های خاصی را نصب کنید. البته که امروزه پرینتر‌های جدید مجهز به فناوری‌هایی مانند کارت حافظه و دوربین دیجیتال مجهز شده اند. البته این روز‌ها تولید دستگاه‌های چند کاره حسابی نگاه‌ها را به خود جلب کرده اند. چرا که علاوه بر پرینتر از فکس، اسکن و کپی نیز برخوردارند.

دستگاه فتوکپی

فرایند فتوکپی خود مخلوطی از دو فرایند اسکن کردن کاغذ و چاپ محتویات آن روی کاغذی دیگر است. به کمک دستگاه کپی امکان اینکه از یک سند چندین نسخه برای خود چاپ کنید فراهم می‌شود. فناوری بکار رفته در این دستگاه مشابه تکنولوژی تعبیه شده در دستگاه پرینتر لیزری می‌باشد. چرا که با استفاده از تونر و حرارت محتویات را روی کاغذ جدید چاپ می‌کنند. در گذشته دستگاه‌های فتوکپی از نظر فناوری جز دستگاه‌های تک کاره تلقی می‌شدند. اما نسخه‌های جدید این دستگاه به صورت رومیزی و گاها چند کاره تولید می‌شوند.

تفاوت‌های اصلی دستگاه فتوکپی با پرینتر

مهم‌ترین این وجوه تمایز به شرح زیرند:

  • پرینتر‌ها نسبت به دستگاه‌های کپی مصرف جوهرشان بیشتر است.
  • برای تهیه سند‌های زیاد در بازه زمانی محدود، بهتر است بجای پرینتر از دستگاه فتوکپی استفاده کنید.
  • دستگاه‌های فتوکپی علاوه بر توانایی بالا در چاپ اسناد تعداد بالا، توانایی مرتب‌سازی و صحافی کردن حرفه‌ای سند‌ها را هم دارا هستند.
  • اگر قصد چاپ تعداد زیاد سند در طول یک روز را ندارید، دستگاه پرینتر گزینه مناسب‌تری است.

منبع مطلب: فرق کپی با پرینت چیست؟